Alt påskegodt trenger ikke komme fra kiosken

Hva med litt sjokolade dekket frukt?

Dette er superraskt og enkelt å lage.  Proppfullt med vitaminer, antioksidanter og fiber er det også!

Smelt litt mørk sjokolade (med høy andel kakao og lite sukker) i en kjele over lav varme.  (Husk at det finnes glutenfri og melkefri sjokolade dersom du serverer til noen som har en slik allergi/intoleranse).  Dersom du tilsetter en skje kokos fett (Extra Virgin) trenger du ikke bruke vannbad når du smelter sjokoladen.  Rør hele tiden.

Skjær frukten opp i biter og anrett på et flatt fat.  Du velger selv hvilken frukt du vil bruke.  Her har jeg brukt pærer og kiwi, for det var det jeg hadde for hånden.   Pærer er enkle å spise, fordi man kan holde i enden når man spiser, men dersom alle får en serviett så kan man godt tåle å få litt sjokolade på fingrene.  Bruk fantasien og velg det du liker best.

Sausevarmer / sjokoladesmelter

Sausevarmer / sjokoladesmelter

Hell over sjokoladen i en tynn stråle.  Jeg synes det er best å bruke en spiseskje å helle fra, for da blir jeg ikke overrasket av at det plutselig kommer for stor sjokoladestråle.  Fyll gjerne midten av tallerkenen/fatet med rå nøtter.  Det gir både metthet og sunne fettsyrer.

Serveres kort tid etter anretning, slik at frukten ikke blir brun i kantene.

Tips:

Dette «godteriet» kan også godt serveres istedenfor kake til fredagskaffen på jobben.  Du trenger slett ingen komfyr for å smelte sjokoladen.  Hvis du har en sausevarmer (se bildet til venstre), så er den næringsrike kaffekosen klar på få minutter.

Fortsatt god påskekos !

1 Comment

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*