Søvnløs? – slik hjelper du kroppens eget søvnhormon

God søvn er viktig for helse, yteevne og velvære.

Vår søvn- og døgnrytme styres av naturens egne rytmer og lys endringer i løpet av døgnet (sol/lys og mørke).  Når vi demper belysningen om kvelden og etter hvert legger oss for å sove i et mørkt rom, begynner kroppens produksjon av søvnhormonet melatonin. Personer som har en god døgnrytme og god søvn, produserer dette hormonet (signalstoffet) i 9-10 timer.

Melatonin har mange viktige funksjoner i tillegg til søvn/døgnrytme. Det har bl.a. antioksidant virkning og bidrar til å styrke kroppens evne til restitusjon i løpet av natten. Det styrker m.a.o både immunforsvar og helsen generelt (Kilder: 1, 2, 3)

I dagens moderne samfunn påvirkes vi imidlertid av mange typer kunstige lyskilder på kvelden (TV, PC og kunstig inne belysning) når kroppen fra naturens side er programmert for å roe ned i dempet belysning (solen går ned ute i naturen). Disse kunstig lyskildene kan bidra til at kroppens søvn hormon, melatonin, ikke kommer i gang på kvelden, og kan resultere i dårlig søvn og skjev døgnrytme.

Søvnbriller kan bidra til bedre søvn fordi det fremskynder kroppens egen produksjon av søvnhormonet melatonin. Brillene har et spesialglass

som siler ut stimulerende blått lys fra omgivelsene, og derved får kroppen beskjed om å begynne melatonin produksjonen. Dette bidrar til naturlig kveldstrøtthet og bedret søvnkvalitet.

På morgenen er det derimot viktig å få påvirkning av dagslys når du står opp. Dersom du ikke kommer deg raskt ut i sola/dagslyset, kan en dagslyslampe være et godt hjelpemiddel.

Søvnbriller og dagslyslamper er også fantastiske hjelpemidler for personer som jobber skift, eller reiser mye til andre tidssoner . Søvnbriller kan også være til hjelp for barn som sliter med døgnrytmen.

NB! Vær oppmerksom på at stress også er en viktig kilde til søvnproblemer.  Føler du deg stresset? Les mer her

2 Comments

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*