Søvnproblemer?

Har du hørt om søvnbriller?

Brillene fungerer godt foran PC og TV og det finnes modeller som passer over lesebriller

Brillene fungerer godt foran både PC og TV og det finnes modeller som passer over lesebriller

Brillene har et spesialglass som siler ut stimulerende blått lys fra omgivelsene, og derved får hjernen signal om å begynne å produsere «søvnhormonet» melatonin.  Brillene bidrar derved til naturlig trøtthet og bedret søvnkvalitet.

Du tar på deg søvnbrillene 1-3 timer før planlagt sengetid for å forberede kroppen på søvn (prøv deg frem for hvilket klokkeslett du bør ta på deg brillene for å oppnå kveldstretthet på riktig tidspunkt). Det er avgjørende at du ikke tar brillene av deg i løpet av kvelden. Selv om du bruker brillene, kan du fortsette å gjøre dine naturlige gjøremål frem til du skal sove. Du kan også se TV.

Her kan du kjøpe brillene og se utvalget av modeller

Her kan du kjøpe brillene og se utvalget av modeller

Det er imidlertid å anbefale, av søvnhensyn generelt, at du roer ned på kvelden og ikke engasjerer deg i aktiviteter som stresser deg opp. Dette fordi utskillelsen av stresshormoner alltid vil påvirke søvnen negativt).  (NB! Har du en stressende hverdag kan dette også bidra til søvnproblemer ! Les mer her)

Når du legger deg, slukker du lyset før du tar brillene av deg. Husk også, at hvis du våkner om natten, bør du unngå å få lys inn på øynene. Dersom du trenger lys, f.eks. når du går på toalettet, kan du ta på deg søvnbrillene før du slår på lyset. På den måten avbryter du ikke pinealkjertelens melatonin produksjon som er i gang.

De fleste opplever bedre søvn etter 3-5 dagers bruk av brillene, men det kan ta opptil en uke å omstille «kroppens indre ur». I sjeldne tilfeller kan det ta opptil 30 dager.

Du kan lese mer om søvn og melatonin i våre andre blogger om søvn og dagslys.

1 Comment

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*