Vi tar utfordringen og lanserer en supersunn sommer klassiker

Etter at jeg la ut bloggen med forslag til hjemmelagde fruktis varianter, fikk jeg følgende tilbakemelding: «Hjemmelaget fruktis er vel og bra, men Lollipop er verdens beste saft-is, og selve symbolet på sommer».

Sta som jeg er, så tenkte jeg at det må vel være mulig å lage en supersunn utgave av ren frukt? Jeg tok utfordringen og her ser du resultatet!

Obs! jeg holder gratis foredrag i Sandefjord 15.august (les mer)

Jeg brukte følgende ingredienser:

Ingrediensene til sommerens supersunne favoritt is

Ingrediensene til sommerens supersunne favoritt is

Mangofrukt, friske jordbær, mørk sjokolade og litt kokosolje/fett for å gjøre sjokoladetrekket litt mer tyntflytende å jobbe med.  Jeg elsker mørk sjokolade med appelsinsmak, og den passer fortreffelig til denne fruktisen, men for de minste bør du bruke en mer tradisjonell sjokolade uten sterke smakstilsetninger.

Jeg kan avsløre allerede nå at vår hjemmelagde variant ble en stormende suksess!

Før jeg går nærmere inn på oppskrift og fremgangsmåte, har jeg lyst til å foreta en aldri så liten sammenligning av disse to «produktene» (alltid viktig å kjenne sin utfordrer godt 😉 ) (og hvis du ikke har tid til å lese det nå – så går du rett ned til oppskriften nedenfor) :

Ifølge Diplom-Is sine nettsider, så beskrives LolliPop som en «vannis med appelsin- og bringebærsmak, med sjokoladetrekk på tuppen».

1 stk Lollipop ispinne inneholder: 15g karbohydrat, mindre enn 0,1 g protein og 2g fett. Den deklareres for øvrig med følgende innhold: Vann, sukker, sjokotrekk 4,5% [vegetabilsk fett (kokos), sukker, kakao, vegetabilsk emulgator (soyalecitin), aroma], appelsintilsetning 2% [appelsinjuice fra konsentrat, sukker, surhetsregulerende middel (sitronsyre), fargestoff (betakaroten, beta-apo-8′-karotenal)], bringebærtilsetning <1% [sukker, glukosesirup, surhetsregulerende middel (sitronsyre), bringebærjuice fra konsentrat, aroma, fargestoff (antocyaner)], stabilisator(guarkjernemel, natriumalginat, karragenan), fargestoff (antocyaner, beta-apo-8`-karotenal). Produktet kan inneholde spor av melk og nøtter.

Legg merke til at vann og sukker står listet opp som nummer 1 og 2. Det betyr at Lollipop inneholder mest vann og sukker (vil du lære mer om hvordan du skal tolke ingredienslister på matvarer så kan du lese denne bloggen ). LolliPop inneholder også karragenan, et naturlig (men besværlig) tilsetningsstoff laget av sjø-tang, som dessverre kan forårsaker fordøyelsesbesvær for mange mennesker. (Vi vil etter hvert legge ut en blogg om dette tilsetningsstoffet, som finnes i utrolig mange produkter. Følg med på bloggen i tiden fremover)

Vår egen supersunne utfordrer inneholder 12g karbohydrat, 3 g fett 0,9 g proteiner og 1,8 g fiber (vi får fiber fordi vi bruker hel frukt og ikke saft). Den er laget av : Mangofrukt, jordbær, mørk økologisk 60 % sjokolade (kakaomasse, råsukker, kakaosmør, solsikkelecitin, appelsinolje) og kokosolje (ExtraVirgin).

Ifølge dataprogrammet MatpåData.no inneholder den bl.a. følgende vitaminer og mineraler: Jern, kalsium, magnesium, kalium ,sink, karoten/RAE, B-vitaminer, folat og E vitaminer. Dersom MatpåData.no kunne kalkulere flere typer antioksidanter og plantestoffer enn karotenoider (som RAE) så hadde vi fått en enda lengre liste av helsebringende næringsstoffer. Kokosoljen vi har brukt er dessuten av høy kvalitet og rik på antioxidanter og sunne fettsyrer. Som dere ser på innholdslisten for Lollipop, så har Diplom Is listet opp plantefarger som de tilsetter. Disse plantefargene er også antioksidanter (antocyaner og betakarotener  ). I våre superispinner får vi karotenoider (gulfargen i mango), anthocyanidiner (rødfargen i jordbærene) og en mengde vitaminer og mineraler naturlig innpakket som en del av den modne og næringsrike frukten.

I tillegg til alle de velsmakende næringsstoffene, så inneholder vår egen super-is også enzymer. Det er faktisk slik at frossen rå mat fortsatt har helsebringende enzymaktivitet, selv om enzymaktiviteten reduseres en del ved frysing (30-60 % av enzymaktiviteten i rå mat går tapt ved frysing). Enzymer bidrar til god fordøyelse og øker næringsopptaket av det vi spiser.

Nå som du vet hvor fantastisk næringsrik den hjemmelagde «Lollipop’en» er, antar jeg at du er inspirert til å gå løs på oppskriften.

Men før du gjør det, vil jeg komme med en aldri så liten innrømmelse…

Dette er en ganske tidkrevende oppskrift…. Og selv har jeg slett ikke tålmodighet til å lage fancy flerfargede ispinner, – til tross for at de ble aldri så sunne og fryktelig populære. Personlig foretrekker jeg kjappe og velsmakende løsninger som å fryse inn en type fruktpure av gangen. Den jobben tar nøyaktig 5 minutter. Men det var moro å ta utfordringen, – og sjokoladetrekket er definitivt verdt strevet!!!

Her har du oppskriften på sommerens supersunne «Lollipop». Synes du det er verdt innsatsen? Gi oss en tilbakemelding!

Ps. Har du lyst til å lære mer om hva maten kan gjøre for vekt, energinivå, søvn og ikke minst barnas læringsevene?  Sjekk våre kurs her

Dette trenger du for å lage 5 «Lollipop»:

  • Ispinne former (kan kjøpes bl.a. på kjøkkenutstyrs forretninger, Ikea m.fl.)
  • Ispinner av tre (kan kjøpes i hobby butikker eller i disse nettbutikkene: her  og her)
  • 1 stk. moden Mango frukt
  • Friske jordbær (ca. 150 gram)
  • Mørk sjokolade, velg en du liker godt (jeg synes det blir himmelsk godt med mørk sjokolade med appeslinsmak, se bildet ovenfor. Vær imidlertid obs. ved sitrusallergi fori den inneholder appelsinolje. Lager du ispinnene til barn vil jeg imidlertid anbefale at du bruker en vanlig mørk sjokolade uten sterke smakstilsetninger). Du trenger nok ikke mer enn 1/4 eller 1/3 plate sjokolade til disse 5 ispinnene. (jeg smeltet imidlertid hele platen og brukte resten på frosne banan-pinner. Se oppskrift her)
  • Litt kokosfett/olje (f.eks. økologisk Cocosa extra virgin, fås på Helsekost ) Bruk 1-2 ss per 100g kokesjokolade som skal smeltes. Du kan selv bestemme hvor tyntflytende den skal være.  Tyntflytende sjokolade gir tynt sjokoladetrekk.  Vil du ha mer sjokolade på så bruker du mindre kokosfett i.

Slik gjør du – og la gjerne barna være med !

  • Skrell mangoen og skjær den i biter.
  • Kjør den så i blender/kjøkken maskin til den er blitt til frukt mos.
  • Fyll mango pureen i formene til de er 2/3 fulle.
  • Sett formene i fryseren, men vent litt med å sette i ispinnene.
  • Etter 10-20 minutter (når massen er blitt litt stiv/frossen) setter du i ispinnene.
  • Etter en times tid (eller når du har tid) kan du rense jordbærene og mose de i blenderen.
  • Ta så ispinne formene ut av fryseren og fyll opp siste 1/3 av formene med jordbær pureen.
  • Sett formene tilbake inn i fryseren og la de stivne/fryse fullstendig.
Saftisen klar for fryseren igjen

Saftisen klar for fryseren igjen

Badehette plastposer er kjekke til å dekke til matvarer og bokser som ikke har lokk

Badehette plastposer er kjekke til å dekke til matvarer og bokser som ikke har lokk

 

 

Siden du ikke bruker det vanlige ispinne-lokket i denne oppskriften, så synes jeg det er lurt å dekke formen med en «hette plastpose». Du finner dem i matbutikken (jeg kjøper mine på Meny).

 

 

 

 

Når du har tid og lyst kan du dekke frukt-is-pinnene med sjokoladetrekk:

Sånn lager du sjokoladetrekket:

  • Brekk opp sjokoladen i biter og legg det i en liten kjele.
  • Tilsett kokosfett og sett platen på laveste varme.
  • Mens det smelter (det tar ikke lang tid, og ikke la den bli for varm), så tar du frukt ispinnene ut av fryseren.
  • Løsne/ta ut en ispinne fra formen av gangen under rennende varmt vann.
  • Bruk en skje til å «helle» sjokoladesaus over toppen av ispinnen. Sjokoladen vil stivne umiddelbart på den kalde isen

Du kan servere ispinnene umiddelbart, eller du kan ha klar en plastboks is fryseren som du legger de i rett etter at sjokoladen har stivnet. Dersom du lager mange ispinner må du ha matpapir/mellomlagspapir mellom ispinnene slik at du får de fra hverandre når du ønsker å servere dem.

Vil du lære mer?  Sjekk våre kurs her

Lykke til !

0 Comments

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*