Gode råd til deg som vil passe på vekta i Jula

Nå er vi allerede halvveis gjennom Desember måned, og du er kanskje godt igang med å smake på julens mange godsaker?  Jeg er selv veldig glad i tradisjonsrik mat for denne årstiden, og vet at det kan være vanskelig å begrense seg når favorittene kommer på bordet.

Men ikke fortvil –  det er noen enkle grep som gjør det lettere å komme gjennom Desember måned med trivselsvekta i behold:

  • Sørg for en god porsjon dagslys hver dag
    • Daglys (selv om det skulle være overskyet) stiller kroppens «indre klokker», og bidrar til at våre hormonsystemer fungerer mer optimalt, og vi fordøyer og forbrenner maten på en mer effektiv måte.
    • Hvis du ikke kommer deg ut mens sola er oppe (det er jo få timer med dagslys på denne årstiden) er en lysterapilampe god hjelp. Bruk den mens du spiser frokost eller tar morgenkaffen og sjekker nyhetene.
  • Gå en tur hver dag (eller gjør annen fysisk aktivitet du liker 😊)
    • Fysisk aktivitet påvirker også kroppens «indre klokker», i tillegg til at det bidrar til god blodsukkerregulering og bygging/vedlikehold av muskelmasse. (Husk at muskler forbrenner mer energi enn fettvev, – også når vi ligger på sofaen 😉)
    • Utendørs aktiviteter som ski, skøyter og aking er topp mosjon og mye morro!
  • Nyt måltidene i et rolig tempo.
    • Gi deg tid til å nyte alle de deilige jule-smakene og bruk litt tid på å ta inn alle synsintrykkene og luktene. Det vi ser, lukter og smaker er med å gi kroppen beskjed om at den skal fordøye og omsette et stort måltid på en effektiv måte.
    • Holder du et rolig spisetempo gir du kroppen anledning til å melde fra om metthet tidsnok til at du ikke overspiser.
  • Forsyn deg rikelig med grønnsakene.
    • Den norske julematen har tradisjonelt lite grønnsaker, men det kan være lurt inkludere grønnsaker som f.eks. brokkoli, rosenkål eller aspargusbønner.  Spiser du en god porsjon grønnsaker til måltidet, får du automatisk i deg færre kalorier, og du vil kjenne deg mindre stinn og trøtt etter måltidene.
  • Mat, snacks og kaloriholdig drikke (inklusive alkohol) som inntas sent på kvelden legger seg lettere på sidebeina enn det vi spiser og drikker tidligere på dagen.
    • Dette er nok den vanskeligste regelen å ta innover seg, men det er et faktum. Kanskje har du lyst til å prøve å være litt ekstra oppmerksom på dette denne Julen?
Hvis du setter av 30 minutter i Jula, kan du lære mer om hvordan du kan få mer energi, bedre søvn og en vekt i balanse: Ta en titt på dette gratis webinaret.

Julehilsen fra  Søvndama

Her får du kjøpt lysterpilamper og Bodyclock (oppvåkningslamper)   PS:  Gode jule-tilbud frem t.o.m. julaften

Følg NOVO Helse på FB