Gode råd for god søvn og god døgnrytme

Behovet vårt for søvn er individuelt, men generelt abefales det 7-9 timer for voksne.  Noen kan greie seg med litt mindre enn det, men det er svært sjelden at man  kan greie seg med kortere enn 6 timer pr. natt over tid.

Hvordan vet jeg om jeg får nok søvn?

Den aller beste tegnet på at du får nok søvn (ift. ditt personlige behov), er at du våkner av deg selv om morgenen (til det tidspunktet du normalt trenger å stå opp) og at du da føler deg frisk og opplagt hele dagen uten å være avhengig av konstant tilgang på kaffekoppen og oppkvikkende snacks. 

Ved å investere litt tid så du får nok søvn, vil du kunne oppleve mange postive endringer:

  • Mer energi
  • bedre konsentrasjon og hukommelse
  • du vil se mer opplagt og flottere ut ! (bla. mindre poser under øynene)
  • bedre vektkontroll (les mer her)
  • bedre helse/immunforsvar.

Tips for god søvn og døgnrytme:

Dagslys og natte-mørke er de to viktigste signaler fra omgivelsene for å opprettholde god søvn og døgnrytme.

Dagslys /sola forteller hjernen at dagen har begynt.  Start dagen med en god porsjon dagslys (om vinteren/mørketiden kan det være smart å bruke en dagslyslampe/lysterapilampe på morgenen) slik at hjernen får klar beskjed om at dagen har begynt.

Sett av nok tid til søvn! Søvn er ekstremt viktig for helsa – for vektregulering, immunforsvar, enrignivå, konsentrasjonsevne, mm.  Legg merke til når du våkner av deg selv i helgen, og regn ut hvor mange timer du da har sovet.  Dette gir deg en grov indikasjon på hvor mange timers søvn du trenger hver dag.  Ta utgangspunkt i når du må stå opp for å rekke jobben, og regn ut når du da bør legge deg om kvelden.  (Dersom du har oppstykket søvn og er mye våken i løpet av natten, blir «regnstykket» et litt annet.  Les mer her)

Stå opp og legg deg til samme tid hver dag. – hele uken (Sorry…jeg mener ikke å være en «party-pooper» .. Selvfølgelig er det lov å være sent opp fra tid til annen 🙂 , men ikke sov særlig mer enn 1 time lenger enn vanlig i helgene (du kan heller ta en liten høneblund på formiddagen dagen etter en fest).   Jeg gjentar: KROPPENS HORMONSYSTEMER OG VEKTREGULERING FUNGERER BEST NÅR VI LEVER REGLMESSIG 🙂 )  En svært behagelig måte å våkne på er å bruke en en oppvåkningslampe  En slik lampe etterligner soloppgangen og vekker deg gradvis isteden for å «rive deg ut» av søvnen slik en vanlig vekkerklokke gjør.

Sørg for at soverommet er helt mørkt og ikke for varmt.  Det er viktig å ha det mørkt gjennom hele natten slik at hjernen opprettholder utskillelse av søvnhormonet Melatonin gjennom natten.  Hvis du trenger lys for å gå på toalettet, kan du bruke en søvnbrille for å skjerme øynene (det er lys/mørke fra synet /øynene som forteller hjernen at det er natt)

Soverommet er for søvn og kjærlighet: Hold jobb, PC, telefoner, I-pad osv. unna sengen.  Alle disse tingene/aktivitetene vi gjør og omgir oss med gir kroppen og hjernen  signal om at det fortsatt er arbeidsdag, og den vil ikke kunne slappe av og gi deg god søvn.

Husk: En god natts søvn er den aller beste «investering» du kan gjør for å få mer energi, vekt i balanse, god konsentrasjon og bedre helse 🙂

Da gjenstår det bare å ønske deg riktig god søvn og døgnrytme

Hilsen Søvndama

Her får du kjøpt MelaMedic søvnbrille  

PS. Slår du deg sammen med en venn/nabo og bestiller 2 eller flere søvnbriller, så får dere GRATIS FRAKT

Her kan du kjøpe oppvåkningslampe

Legg inn kode «bloggen» når du kommer til Kassen og få Kr. 200,- ekstra i avslag på prisen  på oppvåkningslampe (i tillegg til allerede eksisterende rabatter).

Her kan du kjøpe lysterapilampe

Her kan du melde deg på nyhetsbrev fra Søvndama/NOVO Helse og få flere god råd om søvn, døgnrytme, overskudd og helse

Følg Søvndama på Facebook